• "Dzień Piżamy" w szkole

• Od rana w szkole panowała ciepła, lecz wcale nie senna atmosfera. Uczniowie wybuchali salwami śmiechu na widok koleżanek i kolegów przebranych za krówki, tygryski, prosiaczki, osiołki i inne stworki. Lekcje odbywały się planowo, ale atmosfera w szkole była inna, radośniejsza. Dzisiaj każdy uczeń i nauczyciel mógł poczuć się w szkole jak w domu. A dlaczego zapytacie? Wstaliśmy rano i mogliśmy zapomnieć o problemie, co na siebie włożyć. Po śniadaniu, założyliśmy tylko buty (kapcie do plecaka) i poszliśmy do szkoły! Gratulujemy uczniom i nauczycielom pomysłowości.

• Wycieczka do Krakowa

• W dniach 10.04-12.04.19 klasy 4b i 5b pojechały na wycieczkę do Krakowa. W trakcie wycieczki odwiedziliśmy Wawel. Zwiedziliśmy katedrę wawelską wraz z kryptami w podziemiach, zobaczyliśmy wielki dzwoń Zygmunta. W podnóża wzgórza wawelskiego spotkaliśmy zionącego ogniem smoka wawelskiego. Na koniec wędrówki po krakowskim Starym Mieście udaliśmy się na Barbakan oraz na Rynek. Tam podziwialiśmy Kościół Mariacki, słuchaliśmy słynnego hejnału z wieży mariackiej oraz spacerowaliśmy po Sukiennicach, gdzie kupiliśmy pamiątki. Drugiego dnia udaliśmy się do Wieliczki i tam zwiedziliśmy Kopalnię Soli. Na koniec, trzeciego dnia, pojechaliśmy do zamku na Pieskowej Skale oraz zobaczyliśmy słynną Maczugę Herkulesa. Wycieczka bardzo nam się podobała, wszyscy w znakomitych humorach wróciliśmy do domów.

• Rekolekcje

• Rekolekcje (łac. recolligere - zbierać na nowo, powtórnie) – w katolicyzmie kilkudniowy okres poświęcony odnowie duchowej poprzez modlitwę, konferencje oraz spowiedź. Rekolekcje mają na celu pokazanie człowiekowi, w jaki sposób ma odkryć własną duchowość - ujawnienia drogi, która umożliwi spotkanie się z Bogiem. Zadaniem księdza na rekolekcjach jest również to, by pokazać najmłodszym najważniejsze wartości w życiu. Oprócz tego jednym z punktów jest udowodnienie, że miłością należy zwalczać nienawiść i złość.

• 41 rocznica śmierci patrona szkoły A. Kamińskiego

• W dniach 14-16.03.19 uczennice z klasy 6 naszej szkoły wraz z opiekunami pojechały na wycieczkę do Warszawy. Była to nagroda za najlepsze wyniki w nauce - każda z uczennic uzyskała średnią ocen powyżej 5,0 oraz wzorowe zachowanie. Wyjazd połączony był z uroczystością obchodów śmierci patrona naszej szkoły - Aleksandra Kamińskiego. W trakcie dwudniowego pobytu w Warszawie zobaczyliśmy wiele ważnych, znanych i ciekawych miejsc. Mieliśmy okazję zwiedzić Muzeum Historii Żydów Polskich  - POLIN oraz Muzeum Powstania Warszawskiego. Odwiedziliśmy Łazienki Królewskie, spacerowaliśmy ulicami Starego Miasta oraz Krakowskiego Przedmieścia. Byliśmy także przy Pałacu Prezydenckim. Na Placu Zamkowym podziwialiśmy Zamek Królewski oraz Kolumnę Zygmunta. Podczas naszych spacerów mieliśmy okazję zobaczyć najważniejsze warszawskie pomniki: pomnik Józefa Piłsudskiego, Pomnik upamiętniający Powstanie Warszawskie, Grób Nieznanego Żołnierza oraz Pomnik Małego Powstańca.  W sobotę, 15.03. wzięliśmy udział w uroczystych obchodach rocznicy śmierci naszego patrona Aleksandra Kamińskiego na warszawskich Powązkach. Złożyliśmy kwiaty na jego grobie, a następnie oddaliśmy się chwili zadumy nad historią jego życia i życia jego współtowarzyszy (Rudego, Alka i Zośki oraz innych członków Szarych Szeregów).  Na koniec naszej wizyty w Warszawie udaliśmy się do Pałacu Kultury i Nauki. Tam wjechaliśmy windą na samą górę i z tarasu widokowego podziwialiśmy panoramę Warszawy.  Wycieczka była bardzo udana. Wróciliśmy do domu bardzo zadowoleni.

• Powitanie wiosny

• 21 marca w pierwszy dzień kalendarzowej wiosny nasi uczniowie przywitali ją z tęsknotą po długiej zimie. To duży powód do radości dla wszystkich zmęczonych zimnem i wcześnie zapadającym mrokiem. Tego dnia zgodnie z tradycją żegnaliśmy zimę. Obecnie, zamiast topienia marzanny, dzieci urządzają Święto Wiosny. Tradycyjnie tego dnia obowiązywały fantazyjne stroje, wiosenne i barwne makijaże oraz radosny nastrój. W kolorowym korowodzie udaliśmy się na poszukiwanie wiosny w okolice naszej szkoły. Na koniec nasze barwne kwiaty zostały umieszczone w żywopłotach. Teraz już na pewno zima do nas nie wróci.

• Drzwi Otwarte

• 14 marca naszą szkołę odwiedziły przedszkolaki z "Tęczy". Spotkanie rozpoczęło się od występów klas Ia i IIIa. Dzieci popisywały się śpiewem, tańcem, recytacją wierszy przed młodszymi kolegami i koleżankami. Opowiadały o szkole co się w niej dzieje i jakie puchary i medale można zobaczyć. Po części artystycznej maluchy udały się na salę zabaw, gdzie wspólnie z harcerzami bawili się w różne zabawy. Po wspólnych zabawach nastąpiło zwiedzanie szkoły. Najbardziej podobała się świetlica, sala komputerowa, sala gimnastyczna oraz sale lekcyjne klas I-III. Na zakończenie dzieci otrzymały pamiątkowe prezenty i zadowolone wróciły do przedszkola. Na pewno mile będą wspominać wspólnie spędzone chwile i mamy nadzieje iż z niektórymi spotkamy się we wrześniu w naszej szkole.

• Targi zawodów

• 28 lutego br., w Hali Wałbrzyskich Mistrzów odbyły się „Targi zawodów". To inicjatywa dyrektorów wałbrzyskich szkół zawodowych (Zespół Szkół nr 5, Zespół Szkół nr 7, Zespół Szkół Politechnicznych „Energetyk”), którzy przygotowują targi w ramach programu nazwanego „Zawodowy Strzał w 10!”. Szkoły zaprezentowały wszystkie zawody w jakich kształcą, były także pokazy oraz warsztaty. Na targi zostali zaproszeni uczniowie klas VIII a i VIII b wraz z wychowawcami.

• Pasowanie na czytelnika

• Dnia 26 lutego br., odbyło się pasowanie na czytelnika. Uczniowie klasy I mieli okazję uczestniczyć w przedstawieniu "W krainie bajek i baśnii", przygotowanym przez uczniów klasy IIa i VIIb. Spotkanie miało na celu przybliżyć najmłodszym czytelnikom rolę książki w ich życiu. Dzisiaj zostali pasowani na czytelnika, złożyli przysięgę i otrzymali upominek w postaci książki, dyplomu i zakładki.

• Projekt Bezpieczna Droga

• Dobrze cię widzieć” to ogólnopolska kampania społeczna – realizowana w ramach projektu „Bezpieczna droga” – której celem jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, w szczególności dzieci i młodzieży. W ramach projektu:

• Wszyscy uczniowie polskich szkół podstawowych otrzymają od organizatorów kamizelki odblaskowe.

• W wybranych losowo szkołach zostaną zorganizowane zajęcia edukacyjne o zasadach bezpiecznego poruszania się po drodze.

• Zostanie przeprowadzona ogólnopolska kampania medialna uwrażliwiająca rodziców na problem odpowiedzialnego korzystania z dróg przez dzieci.

• Zostały przygotowane scenariusze lekcji wychowawczych nt. bezpieczeństwa na drodze (do pobrania w zakładce na stronie)

• Konkurs na logo Schroniska

• Schronisko dla Zwierząt w Wałbrzychu ogłasza konkurs na nowe logo!!!
            Logo będzie wykorzystywane w związku z działalnością Schroniska i do jego identyfikacji wizualnej. W szczególności umieszczane będzie na: papierze firmowym, kopertach, plakatach, ulotkach, nośnikach informacji i reklamy zewnętrznej, gadżetach promocyjno-reklamowych, w materiałach prasowych, telewizyjnych oraz materiałach audio-video.

Logo powinno:

• być zaprojektowane zgodnie z aktualnymi trendami projektowania logo,

• nawiązywać do zadań realizowanych przez Schronisko dla Zwierząt w Wałbrzychu,

• nawiązywać do charakterystycznych elementów architektury i krajobrazu Miasta Wałbrzycha,

• być oryginalne, nowoczesne i innowacyjne, estetyczne,

• składać się z elementu graficznego i napisu SCHRONISKO DLA ZWIERZĄT W WAŁBRZYCHU

Każdy uczestnik konkursu może złożyć tylko jeden projekt logo. Projekty należy składać indywidualnie – nie ma możliwości składania prac grupowych.

Projekty należy przesyłać w formacie JPG w nieprzekraczalnym terminie do dnia 25 lutego 2019 r. na adresbiuro@schronisko.walbrzych.pl

Zwycięzca konkursu otrzyma tablet Huawei MediaPad T3 16GB, dodatkowo autorzy dwóch wyróżnionych projektów otrzymają powerbanki Huawei Ap008Q 10000 mAh.

Fundatorem nagród w konkursie jest Fundacja Edukacji Europejskiej w Wałbrzychu.

Serdecznie zachęcamy do udziału w konkursie!!! Bliższych informacji udziela nauczyciel informatyki

REGULAMIN

KARTA ZGŁOSZENIOWA

• Bezpieczne ferie

• W okresie ferii zimowych wzrasta zagrożenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Brak właściwej opieki ze strony rodziców, opiekunów i organizatorów zimowego wypoczynku może być przyczyną wielu tragicznych wypadków, a także przestępstw i wykroczeń popełnianych przez nieletnich i na ich szkodę.

Rady dla rodziców!

Jeżeli dzieci w czasie ferii pozostają w domu, to na czas nieobecności dorosłych domowników konieczne jest:

• zapewnienie opieki przez osoby zaufane,
            • pozostawienie przy telefonie numerów do opiekunów lub osób zaufanych oraz numerów alarmowych: 997 - policja, 998 - straż pożarna, 999 - pogotowie ratunkowe,
            • przekazanie zaufanym sąsiadom kluczy do domu na wypadek potrzeby udzielenia pomocy, np. otworzenia drzwi w przypadku pożaru lub wzywania pomocy przez dziecko z mieszkania,
            • wyrobienie u dzieci nawyku zamykania drzwi od wewnątrz,
            • bezwzględne zakazanie wpuszczania osób nieznajomych.

Należy dziecko nauczyć, aby:

• nie opowiadało o wyposażeniu domu, zasobach rodziny i ich stanie majątkowym,
            • klucze do mieszkania nosiło zawsze dobrze zabezpieczone pod odzieżą i nie podawało nikomu adresu zamieszkania,
            • nie ulegało namowom osób nieznajomych, aby wprowadzić je do mieszkania pod pozorem np. przekazania rodzicom rzeczy lub dokumentów,
            • nie przebywało w miejscach grupowania się osób palących papierosy lub spożywających napoje alkoholowe,
            • nie wsiadało do samochodów osób nieznajomych,
            • nie nawiązywało kontaktów z osobami nieznajomymi proponującymi słodycze, poczęstunek w jakimś barze, spacer w miejsca ustronne lub zapraszającymi do swoich mieszkań,
            • nie przyjmowało na przechowanie żadnych przedmiotów od osób nieznajomych (mogą pochodzić z przestępstwa).

• Apel do rodziców!

• Łatwowierność i naiwność dzieci to często przyczyny kłopotów. Musicie Państwo zrobić wszystko, aby Wasze dzieci były zawsze bezpieczne. Prosimy zapoznać się z naszymi radami:

• Nie wsiadaj do windy z osobą obcą, zaczekaj na kogoś znajomego
            • Dajcie dziecku przykład prawidłowego postępowania w każdej sytuacji,
            • Nauczcie ich bezpiecznych zabaw,
            • Nie pozwólcie dzieciom opowiadać komukolwiek o Waszej sytuacji materialnej,
            • Nauczcie dzieci bezpiecznego poruszania się po drogach,
            • Starannie wybierajcie im najbardziej bezpieczną drogę do szkoły,
            • Zabrońcie dzieciom wpuszczania do domu obcych podczas Waszej nieobecności.

Ważne! Nigdy nie należy lekceważyć żadnych problemów dzieci!!!

Dla zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, należy:

• Poprosić sąsiadów o zwrócenie uwagi na obcych, którzy pojawili się w pobliżu domu
            • Często telefonować do domu, aby dzieci nie czuły się samotne
            • Zadbać o odpowiednie zabezpieczenie instalacji elektrycznej, wodnej i gazowej
            • Schować w domu lekarstwa, aby dzieci omyłkowo ich nie zażyły
            • Zamontować w drzwiach odpowiednie zamki, które uchronią przed włamaniem
            • Zapewnić naszym maluchom odpowiednie miejsce do zabawy
        • Szkolny "Mam Talent"

• Dnia 25 stycznia br., w naszej szkole odbyła się kolejna edycja konkursu „Mam Talent”, podczas którego uczniowie klas IV - VIII mogli zaprezentować swoje umiejętności i pasje. Konkurs miał na celu rozwijanie kreatywności uczniów, promowanie i odkrywanie nowych talentów, popularyzację działań artystycznych oraz propagowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu. W tym dniu każdy uczestnik miał na szkolnej scenie swoje „5 minut” sławy. Mimo towarzyszącej tremy, wszyscy spisali  się świetnie wykazując przed publicznością swój talent. Zwycięzcy otrzymali dyplomy i nagrody, a pozostali uczestnicy podziękowania. Wszystkim uczniom  gratulujemy i dziękujemy za udział w konkursie.

• Bal Karnawałowy klas młodszych

• W dniu 25 stycznia br., uczniowie klas I - III i oddziału przedszkolnego wzięły udział w Balu Karnawałowym.  Imprezę w aulii szkolnejj prowadziły animatorki, które zajmowały się prowadzeniem zabaw z nagrodami oraz przygotowaniem muzyki. W tym dniu można było zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie oraz spróbować słodkich łakoci. Przebrania karnawałowe w tym dniu były bardzo pomysłowe i ciekawe. Można było spotkać: wróżki, księżniczki, krasnali, czarodzieji, strażaków, policjantów, piratów itp. Dzieci miały okazję miło spędzić czas.

• V Miejskie Forum Zawodowe

• W czwartek 24 stycznia br., w ZS nr 5 w Wałbrzychu odbyło się V Miejskie Forum Zawodowe dla Uczniów Szkół Podstawowych i Gimnazjalnych. W pierwszej części spotkania przedstawiono zaproszonych gości (przedstawicieli firm i zakładów z naszego miasta). W drugiej części ponad 200 uczniów zapoznało się z ofertą eduakcyjną. Część trzecia to były spotkania z firmami promującymi zawody szkoły. W spotkaniu brały udział m. in. takie firmy jak: Faurecia Wałbrzych, Wałbrzych International Production, SEGEPO-REFA, Wałbrzyskie Wodociągi, GreenGo, Vega Car Salon Citroen, Toyota. Nasi uczniowie podczas spotkania otrzymali: puzzle, banki pamięci, pendrive i wiele innych ciekawych prezentów.

• Stowarzyszenia Pro Salute

• 111 kilometrów 199 metrów i 57 centymetrów! Czy pobiliśmy rekord? Nie wiem! Ale nie to jest najważniejsze – przyznaje prof. Elżbieta Krajewska-Kułak. Ponad stukilometrowy Łańcuch Dobra powstał na prośbę kierowanego przez nią stowarzyszenia Pro Salute, w którym działają przede wszystkim naukowcy z białostockiego Uniwersytetu Medycznego. I nie kryją – stowarzyszenie powstało, by pomagać. Pomagają przede wszystkim dzieciom z dystrofią mięśniową, które leczą się w UDSK. Zbierają pieniądze na lekarstwa. Ale Łańcuch Dobra powstał nie dla pieniędzy. To symbol, który ma przypomnieć społeczeństwu, jak dużo jest nieuleczalnie chorych dzieci.

Dystrofia mięśniowa to bardzo rzadka choroba, bo na 3,5 tys. zdrowych urodzeń występuje tylko raz – opowiada prof. Krajewska-Kułak. – To choroba genetyczna, nosicielką jest mama, ale w większości chorują chłopcy. Związana jest z brakiem dystrofiny. To sprawia, że powoli zanikają funkcje poszczególnych partii mięśni. Objawia się to np. problemami z chodzeniem, z oddychaniem, z krążeniem krwi... Niestety, nie ma leku, który eliminowałby przyczyny tej choroby. Klinika rehabilitacji UMB – jako jedyna w Polsce – proponuje jednak leczenie objawowe. I to skuteczne! Dzieciom poprawia się codzienna funkcjonalność. Zaczynają siadać, podnosić rączki, samodzielnie poruszają się wózkiem inwalidzkim. Komfort życia znacząco wzrasta. Dlatego przyjeżdżają tu dzieciaczki z całej Polski. Niestety, leki trzeba przyjmować do końca życia.- Roczna kuracja to koszt około 3-4 tys. zł. Z jednej strony to niezbyt duża kwota, ale w skali tych rodzin, ogromna. Przecież zwykle jeden z rodziców w takiej rodzinie nie może pracować, tylko poświęca się opiece nad dzieckiem – przekonuje Elżbieta Krajewska-Kułak. Dlatego Pro Salute wciąż zbiera pieniądze na leczenie małych pacjentów. I na badania naukowe. Bo lekarze wciąż mają nadzieję, że uda się opracować jeszcze skuteczniejszą metodę leczenia. Jednak nie tylko na pieniądze zwracają uwagę naukowcy z Pro Salute. Chcą zrobić wszystko, by przybliżyć problem dystrofii mięśniowej ludziom z całej Polski. – Chcemy, by ludzie zauważali te dzieci, by problem był nagłośniony, by próbować tym dzieciom pomóc.Stąd pomysł tworzenia Łańcucha Dobra.Do tworzenia Łańcuch Dobra zaangażowali się ludzie z całej Polski. – Ponad 450 osób prywatnych i instytucji z dwustu miejscowości. W ciągu dwóch miesięcy akcji do chwilę do stowarzyszenia napływały informacje – robią dzieciaki z przedszkola na południu Polski, seniorzy z zachodu, szkoła z Podlasia... A potem – zaczęły spływać łańcuchy. Żeby na koniec je zmierzyć, trzeba było nie lada pracy. Było ich tak dużo, że w wielkiej hali, gdzie je ułożono, utworzyły kolorowy, łańcuchowy dywan. Zdjęcia z tworzenia łańcucha, z mierzenia go oraz fragmenty dzieła można było zobaczyć w sobotę w filharmonii przy ul. Podleśnej. To tam, podczas charytatywnego koncertu kolęd, prof. Elżbieta Krajewska-Kułak ogłosiła wynik akcji. Zysk z koncertu zasili oczywiście konta dzieci z dystrofią. A łańcuch? – Zyskuje drugie życie – uśmiecha się pani profesor. Bo łańcuch został sprasowany w wielką kostkę. Zostanie oka przekazana do liceum plastycznego w Supraślu.

• Wyjście do Teatru Lalki i Aktora

• Dnia 22.01. odbyło sie wyjście do Teatru Lalki i Aktora na spektakl pt. "Kajtuś Czarodziej" (kl. 4b i 5b). Przedstawienie to jest oparte na książce Janusza Korczaka pod tym samym tytułem. Przedstawienie opowiadało historę Kajtusia, zwyczajnego chłopca, który  trochę psoci, trochę zmyśla i uwielbia słuchać historii opowiadanych przez babcię. Pewnego dnia odkrywa, że potrafi czarować. Początkowo wykorzystuje swoją nową umiejętność do zabawy: zamienia kredę w mydło, kanapkę klasowego łasucha w żabę, a przed odpowiedzią w szkole broni się, zsyłając na nauczyciela stado much. Jednak z czasem sprawy się komplikują: czary zaczynają wymykać się spod kontroli, a Kajtuś ucieka z domu, pozostawiając w nim wyczarowanego sobowtóra. "Kajtuś Czarodziej" to opowieść o świecie dziecięcej wyobraźni i o trudzie ulepszania świata. O marzeniach oraz o tym, co się dzieje, kiedy marzenia się spełniają.

• Obchody 100 lecia Odzyskania Niepodległości.

• Dnia 8.11.2018 w naszej szkole odbył się uroczysty apel upamiętniający 100 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. W trakcie uroczystości uczniowie obejrzeli wywiad z Józefem Piłsudskim, a także wspólnie zaśpiewali najpiękniejsze polskie pieśni patriotyczne. W powietrzu wirowały biało-czerwone flagi. Na koniec uroczystości Pani dyrektor rozmawiała z uczniami na temat tego "Co znaczy być współczesnym patriotą?"

• Śniadanie daje moc

• W dniu 8 listopada 2018 w ramach programu „ŚNIADANIE DAJE MOC” w klasach 0 - III zorganizowano „DZIEŃ ZDROWEGO ŚNIADANIA”. Podczas śniadania omówiono  piramidę żywieniową i zasady prawidłowego odżywiania. Wspólne przygotowywanie i spożycie śniadania  sprawiło dzieciom wiele przyjemności. Dzieci nauczyły się jak ważne jest codzienne, zdrowe śniadanie dla funkcjonowania organizmu.